onsdag 24 april 2013

Rester från gårdagen

När jag kommer till stationen på morgonen så brukar det stå upp till en cykel i cykelstället. I morse var det sju stycken. Det kan nog ha något att göra med att det uppstod vissa alternativa resvägar på hemvägen igår när det skedde en olycka mellan Malmö och Lund. Dagens samtalsämne ombord på tåget kan ungefär sammanfattas med "och hur tog du dig hem då". Jag verkar ha varit lyckligt lottad som kom undan med en halvtimme. Några hade bussats mellan Malmö och Lund för att sedan hamnat i pågatåget eller Sillaexpressen, som det kallas med anledning av passagerardensiteten ombord. De som arbetar i Lund hade fått vänta länge i Lund innan Sillaexpressen dök upp. De var rätt så förvånade över att jag kom hem så snabbt. De som åkte från Malmö hade inte fått veta att Öresundstågen gjorde extrastopp i Kävlinge, vilket jag fick veta ombord på tåget, så de var avundsjuka på mig. Efter att ha lyssnat på mina vänner så kan jag konstatera att jag söker information mer aktivt än dem genom att nyttja Skånetrafiken respektive Trafikverkets hemsidor och utifrån det finner alternativa vägar. De andra verkar falla in i turistbeteende så fort det inte går som det brukar och då finns det bara turister på perrongerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar