tisdag 9 april 2013

Har Umeå sålt biljettmaskinerna till Öresundståg?

Jag måste bara börja med att påpeka att det sitter en turist på MIN PLATS.

Då var det sagt, vidare till nästa ämne. Eftersom det sitter en turist på MIN PLATS är jag deporterad till båset mittemot de två kvinnorna. Vissa av konduktörerna kontrollerar biljetterna manuellt och andra har en korsning mellan miniräknare och mobiltelefon som läser av kortet genom fodralet. Dagens manlige, könet är väsentligt denna gång, konduktör hade en miniräknartelefon. När det var dags att kolla biljetterna så var jag snabbare fram med den så jag fick blippa först och de två kvinnorna efter mig. När den äldre kvinnan skulle blippa lät dey inte bara blipp, utan tut-tut-tut. Det brukar betyda att miniräknartelefonen inte lyckades läsa kortet och man försöker en gång till. Nytt försök, tut-tut-tut, och ett tredje med samma resultat. Konduktören tittar på miniräknartelefonen och konstaterar att kortet är ogiltigt. Manuell kontroll av kortet påbörjas och det visar sig att det borde vara giltigt då det köptes igår. I sådana lägen brukar man normalt inte säga nått, men jag är ju inte som alla andra så jag kläcker ur mig "Jag sa ju att det inte skulle funka med den där kvittoskrivaren du köpte". Konduktören flinar, knappar lite på miniräknartelefonen och övergår till att kontrollera den yngre kvinnans biljett och resultatet blir tut-tut-tut. Nytt försök, tut-tut-tut. Den yngre kvinnan utbrister glatt "Ha! Det är fel på din apparat." Och normala människor håller väl snattran, men vi är ju överens sen tidigare att jag inte är normal så jag hasplar ur mig "Är det inte sexuella trakasserier att klaga på hans apparat?"

1 kommentar:

  1. Jo, det verkar så, för de nya läsarna vi har i Umeå klarar inte av att läsa genom börsen (som den gamla kunde) så nu får man snällt gräva fram kortet ur börsen medan konduktören väntar.

    SvaraRadera