tisdag 23 april 2013

Nya resande

Konduktörerna har vissa uttryck som de använder som "nya resande", "kort och biljetter" och "nypåstigna". Det är lite förvirrande det här med "ny". Hur länge är man nypåstigen? Om man stannat vid en station sedan man klev på är man fortfarande nypåstigen? Två stationer? Tre?

Ännu mer förvirrande är "nya resande". Från vilken tidpunkt ska man räkna? Jag har pendlat samma sträcka vid samma tider i princip varje dag i ett och ett halvt år så när som på en vecka. Är jag fortfarande "ny resande"? Eller är det hur gammal biljetten är? Min biljett är köpt i början av april och gäller till början av maj, dvs jag är ungefär mitt på biljettperioden, så den är mer gammal än ny. Är jag fortfarande "ny resande"? Det kanske är läge att ta rätt på vad som gäller, så om ni ser mig på perrongen på Ørestad, Tårnby, Kastrup, Hyllie, Triangeln, Malmö C, Gunnesbo eller Kävlinge så har jag nog formulerat frågan för bra och blivit avslängd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar