måndag 11 februari 2013

Telefonsäljare

I fredags så råkade jag ut för en telefonsäljare eller om det var han som råkade ut för mig. Följande dialog utspelade sig:

Säljaren (enormt klämkäckt): Hejsan, jag heter Fabian Efternamn och jag jobbar för Företagsnamn. Vi jobbar på uppdrag av Vattenfall för att förbättra ditt nuvarande elavtal.

Jag (inte alls klämkäckt): Jaha?

Fabian (fortfarande klämkäck): Jo, det är så att vi har ett erbjudande till dig från Vattenfall att förbättra ditt nuvarande elavtal. Det låter väl bra?

Jag (betydligt mer engagerad då det gäller att förbättra ett befintligt avtal): Jo, det låter bra, men vilken av mina fastigheter gäller det?

Fabian (förvirrat, men ändå klämkäckt): Ehhhh, den på Min hemadress.

Jag (tydligt ifrågasättande): Du sa att du skulle förbättra mitt nuvarande avtal, men på den fastigheten har jag inget avtal med Vattenfall.

Fabian (inte så klämkäckt längre): Din andra fastighet. Har den fakturaadress Min hemadress?

Jag (konstaterande): Det har den.

Fabian (åter i klämkäckt läge): Då är det den jag menar.

Jag (kombinerat triumfatoriskt och frågande): Vad har jag för avtal på den då?

Fabian (lätt orolig): Ehhh. Det vet jag inte.

Jag (enbart triumfatoriskt): Du har ingen aning om vilken fastighet vi pratar om och du har ingen aning om vilket avtal jag har, men du hävdar att du ska förbättra mitt nuvarande avtal. Det låter som om du inte har koll alls och ringer på chans. Stämmer det?

Fabian (inträngd i ett hörn, men klämkäckt): Jo, men jag har ett bra erbjudande till...

Jag (lätt avbrytande): Vad heter företage som du arbetar för? Det vill säga det som du är anställd hos.

Fabian (inte alls klämkäck): Företagsnamn.

Jag (lätt mästrande): Är ni medlemmar i Svenska callcenterföreningen?

Fabian (besviket då han inser vart det hela barkar): Ja.

Jag (smaschar in matchbollen): Bra. Då kan jag uttrycka mig enkelt: Jag är inte intresserad.

Fabian (som insett att jag känner till föreningens etiska riktlinjer): Då får jag tacka för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar