tisdag 12 februari 2013

Rubbade cirklar

Idag så är mina cirklar rubbade och jag rubbar säkert någon annans cirklar så att de blir elipser. Det är fettisdag och för oss svenskar betyder det semla. Eftersom jag gör allt för att införa svenska traditioner i Danmark (jag har exporterat två burkar surströmming) så står semmelsmuggling på schemat idag. Platsen för påbörjandet av smugglingen, konditoriet, öppnade inte förrän klockan sju så jag fick ta ett senare tåg hemifrån för att inte behöva fördriva en halvtimma i Lund. Med andra ord satt jag säkert på någon annans plats på pågatåget in till Lund och jag sitter säkert på någon annans plats på öresundståget också.

Bara för att rubba mina egna cirklar totalt så tog jag en tur in på kiosken på stationen och inhandlade en Käck eftersom en kollega bjöd på lakritskaka igår och en ingrediens var Käck, som danskarna inte vet vad det är. För övrigt har Käck bytt namn till Kick och jag förstod att det var länge sedan då kioskvärden (det kan väl inte heta kassörska fortfarande, eller?) inte kände till att de har hetat Käck. Frågan är varför de har bytt namn. Kan det vara så att någon har känt sig kränkt? Det senaste är ju att eskimå är kränkande, så det kan ju ha haft något med sammetsrevolutionen att göra eller så hade kioskvärdarna svårt att skilja på Käck, check och tjeck.

Jag smugglar med andra ord tolv semlor, en Kick och en ishockeypuck. Dock glömde jag ta gratistidningarna, så jag missar dagens i-landsproblem som diskuteras på insändarsidan i Metro. Någon kanske kan upplysa mig om innehållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar