tisdag 8 maj 2012

Perrongetikett, många resenärer

För att inte du inte ska skämma ut dig när du står och väntar på ett tåg så kommer här några enkla tips hur man beter sig för att smälta in på perrongen när det är många som väntar på perrongen. Detta fungerar på större stationer och pendeltågsstationer i Stockholmsområdet.

Till att börja med så finns det fem olika faser i väntandet och hur du beter dig är helt beroende av i vilken fas av perrongväntandet du befinner dig i.

1. Inget tåg i sikte

I detta läge så är det lätt att tro att det är fri placering på perrongen, men skenet bedrar. Du skall stå minst tre meter från perrongkanten. De tre metrarna används av resenärer som skall transportera sig längs perrongen. När du står där och vänta ska du ha ansiktet vänt mot spåret eller åt det håll som tåget kommer från. Om du tittar i tågets färdriktning så finns det risk för att du får ögonkontakt med en annan resenär och det är strängeligen förbjudet om ni inte känner varandra sedan tidigare.
Undvik: Social kontakt med de som du inte känner sedan tidigare
Se upp för: Turisten, som inte har koll på etiketten, som kommer med sin stora resväska på släp mitt i väntzonen.

2. Tåget närmar sig perrongen

När tåget är väldigt nära perrongens början så skall du ta några steg fram och ställa dig en till en och en halv meter från perrongkanten. Om du står kvar i den bakre väntzonen kan du uppfattas som turist och då är du körd för hela denna ombordstigning. Har du behov av att transportera dig längs perrongen så har du sista chansen nu att göra det i området mellan väntzonen och perrongkanten.
Undvik: Att gå för nära perrongkanten, då det kan uppfattas som att du försöker tränga dig
Se upp för: Den där hopplöse turisten som kan vara precis var som helst med sin stora resväska på släp och med största sannolikhet är mitt i vägen för dig.


3. Tåget är i dryg gångfart

När tåget har saktat in så att det går att springa i samma tempo så är det dags att ta steget fram mot perrongkanten samtidigt som du går mot eller med tågets färdriktning för att försöka hitta en lämplig postion inför nästa fas.
Undvik: Att göra större förflyttningar i tågets längdriktning för att inte kollidera och skapa icke önskvärd social kontakt.
Se upp för: Idioten till turist kan i detta läge stå stilla med sin förb-de väska mitt i din färdriktning och förhindra dig från att få en bra position.


4. Avstigning

När tåget har stannat gäller det att du får en så bra position vid den dörr som du önskar kliva ombord i. Se till att du inte hamnar mitt för dörren då du kan bli tvingad att backa ett par meter för att de avstigande ska få fri lejd in till perrongens mitt.
Undvik: Ryggsäckar som lätt kan ge ansiktsskador eller tvinga dig att backa till en sämre position för att undvika skador.
Se upp för: Den förb-de sopproten till turist som i detta läget kamoflerat sig till en vanlig resenär och parkerat väskj-veln minst två resenärer längre bort och samtidigt hålla i väsk-j-veln och på så sätt kan den förb-de sopproten spärra vägen för flera resenärer.

5. Ombordstigning

När den näst sista avstigande resenären tar sitt första steg ned från tåget är det dags att kliva ombord. Om du har fått flankposition så kan du eventuellt tjuvstarta när den tredje sista avstigaren påbörjar avstigningen. Det är viktigt att du kliver ombord med bestämdhet så att den siste avstigande förstår att det är du som bestämmer. Om du har en mer central position kan du påbörja påstigningen ganska omedelbart efter att flankerna har påbörjat sin påstigning, men du måste se till att den siste avstigande antingen tvingas in i tåget igen eller att den smidigt smiter förbi på sidan om dig. Om den siste avstigande är tågvärden skall denne obönhörligen lämnas fri väg.
Undvik: Att tveka. Det är väldigt viktig att veta exakt vad som skall göras i detta steg. Du kan med fördel ha denna instruktion utskriven och läsa på en extra gång under fas 1.
Se upp för: Nu kommer den där #¤$!#¤&% turistj-veln med sin #¤$!#¤&% väska att vara mitt i vägen för samtliga som ska stiga ombord och ombordstigningen kommer att bli så inni h-vete fördröjd, tågvärden bli förbannad och kommer att skrika på alla som inte kommer ombord i tid och tåget blir försenat och det kommer att bli följdförseningar i hela tågsystemet bara för att den där #¤$!#¤&% turistj-veln med sin #¤$!#¤&% väska inte läst den här kursen i perrongetikett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar