onsdag 23 maj 2012

Det här med sittplatser

När jag kliver på pågatåget i Dösjebro så gör jag det i sista vagnens sista dörr. Väl inne i vagnen går jag till höger och sätter mig i första fyrsitsbåset till höger på gångplatsen med ryggen i färdriktningen. Snett mot mig brukar det sitta en kvinna något yngre än mig, en kille som försvinner eller en utomjording som förvandlas. Ibland händer det att det sitter andra i mitt bås och då blir det nästa bås, men samma plats. Den något yngre kvinnan brukar dessa lägen ha samma reservbås, så vi sitter rätt fast ett bås för långt bak.
I morse när jag klev ombord så satt det en kille på den något yngre kvinnans plats och den något yngre kvinnan satt på sin reservplats. Både min ordinarie plats och min reservplats var lediga och ingen satt på platserna bredvid eller mittemot. Det är i sånna här lägen man får akut beslutsångest. Ska jag sätta mig på min ordinarie plats? Tänk om den något yngre kvinnan tycker att jag sviker laget om jag inte sitter snett mot henne. Tänk om hennes cirklar blir så rubbade av att jag inte sitter snett mot henne at hon får ett utbrott. För att undvika det så kanske det är bäst att jag sätter mig på reservplatsen så att hon känner sig trygg i situationen. Fast då kanske hon uppfattar det som om jag förföljer henne, eftersom min ordinarie plats är ledig och får ett utbrott över det. Så det kanske är bäst att sitta på den ordinarie platsen, men då kanske hon tror att jag tycker att det är något fel på henne, typ fel parfym eller nått. Så det blir nog reservplatsen, men tänk om hon inte flyttat för att det var upptaget, utan för att undvika mig. Ska jag fråga henne var jag ska sitta, så att jag inte gör fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar