tisdag 29 maj 2012

Hur man kliver av tåget som en pendlare

Det finns vissa mönster man måste följa för att inte sticka ut eller se ut som en turist. Här kommer tips på hur man kliver av ett tåg på morgonen. Obs! Detta gäller endast fram till c:a 9:15.
En viktig detalj är uppstigningen från sätet. Den får inte påbörjas för tidigt och inte vara förvirrad. Det är lite beroende på hur stationen ser ut, men ett lämpligt mått är när tåget kommer in på bangården. Om man har åkt en längre sträcka så att man tagit av sig jackan kan man påbörja uppstigningen något tidigare. Om man kliver upp för tidigt eller inte har koll på sittt bagage och dess förmåga att vara i vägen för andra kan man lätt bli klassad som turist. En för sen uppstigning kan räddas av att man låtsas att man sovit och yrvaket rycker sina attiraljer och rusar ut. För att denna manöver ska vara godkänd får den inte påbörjas förrän påstigningen har inletts.
Genom hela avstigningen när man är ombord på tåget är blixtlåsprincipen helig och den som fastnar stående vid sin sittplats hamnar lätt i turistfacket. Det är också viktigt att man inte möter någons blick under något delmoment och med rätt framåtlutning av huvudet kan ögonkontakt förhindras. Genom kupén räcker det med några få graders lutning för att snabbt krävas närmare 45 grader, vilket är den maximala lutningen som kommer att krävas, när man möter andra avstigande i foajén. I foajén gäller det att vara smidig och tillse att blixtlåsprincipen fungerar bra och att endast ett led finns när dörrarna ska passeras.
Eftersom huvudlutningen är 45 grader när man når dörrarna så kommer trappstegen inte vara något problem, men ett varningens finger måste höjas för de turister som kan stå mitt i den gång som påstigande pendlare skapat. En turist mitt i farleden kan, förutom tvärstopp i avstigningen, orsaka alkvarliga nackskador på en snabb pendlare med huvudet i 45 graders lutning.
Väl ute på perrongen så höjer man huvudet till 18,5 graders lutning och bildar två filer i vardera riktningen. Den högra för de som inte går så fort och den vänstra för de som har en buss att passa. Att skapa en tredje fil rekommenderas inte då det lätt kan uppfattas som att man är en dryg stockholmare. Detta gäller givetvis inte i Stockholm där upp till fyra filer betraktas som normalt.
Om perrongen avslutas med en rulltrappa så är det viktigt att de som går i vänster fil fortsätter att gå och höger fil står i rulltrappan. I den högra filen kan man fortsätta med samma huvudlutning. Om man rätar upp huvudet till 0 grader finns risken att man kan uppfattas som pervers när man stirrar rakt i baken på framförvarande. I vänsterfilen måste huvudet sänkas till minst 34 grader och fokus hållas på framförvarandes fötter för att kunna snabbt stanba i händelse av att det finns en turist som stoppar till längre upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar