måndag 14 maj 2012

Mystisk man på tåget i morse

I morse när jag åkte till jobbet så satt jag som vanligt i första klass-kupén på fönsterplats i ett fyrsitsigt bås åkandes framåt. Jag var ensam i båset när vi anländer till Hyllie. Där kommer det en man och sätter sig mitt emot mig. Alla som åker kollektivt inser redan här att det är nått skumt med denna man. Om två okända ska sitta i samma bås så sitter man diagonalt och inget annat. Det bara är så. Ute på bron är det traditionsenlig biljettvisitering för de som klivit ombord i Malmö. Den mystiske mannen visade inte sin biljett. Tjuvåkte han eller hade han visat sin biljett tidigare? Den frågan får vi aldrig något svar på. När vi är framme vid Kastrup kl 07:12 så sitter mannen kvar i en stund efter att tåget stannat. Han tittar på klockan och reser sig och går mot utgången. Det var lite "Ska du kliva av tåget i Södertälje eller kl 12:30?". Eftersom han verkade lite mystisk så kunde jag inte låta bli att vända på mig och då stod han och köade i foajén i tåget bland alla resväskor och turister. Med andra ord så trodde jag att han klev av på Kastrup, men tji fick jag. När jag ska kliva av vid stationen inne i Köpenhamn så sitter han i båset bakom mig och verkar inte ha en tanke på att kliva av.
Han var ju värre än en turist, och det vill ju inte säga lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar