fredag 3 maj 2013

Snobbvarning

Det drällde in en anfådd äldre dam med en klädstil och smink som skriker "jag är överklass" på klassiskt Hyacinth Bucket-manér. Efter lite stök och bök så har hon och sina väskor krånglat sig fram till båset mittemot mig. Hon börjar snacka engelska med tjejen som redan sitter i båset. Tjejen verkar rätt så ointresserad av samtalet, men det hindrar inte Hyacinth-kopian att tjattra vidare. En bit in i monologen kommer frågan "Are you swedish, danish or english" varpå tjejen svarar "svensk" och Hyacinth-kopian kläcker ur sig "å vad bra då kan vi prata svenska" på en dialekt som känns som en svag göteborgska med viss touch av lidingöska. Tjejen ser måttligt road ut.

Efter en liten stund dyker Hyacinth-kopians man upp och tjejen slipper Hyacinth-kopians uppmärksamhet, men sakta men säkert visar det sig att mina fördomar om snobbpensionärer i första klass infrias:
- Väl över bron så ska det ringas till Hasse och Inger
- "Vi åker INTE taxi efter våra erfarenheter. Det går ju inte att få en svensk taxi."
- När ett bås blir ledigt flyttar paret till det båset.
- Väl i det båset så förkunnas högljutt "Det här är skillnaden på första klass. Så här kan man inte sitta annars." (Vilket får mig till att spärra mitt bås efter bästa förmåga så att de får fullt sällskap)
- "Det fungerar inte. Det är som vanligt på de här tågen."
- Högljudda allmänna klagomål om allt och alla
- "Dom är ju i konkurs DSB"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar