tisdag 7 maj 2013

Saker som kan gå fel

Ibland händer det att man kommer lite senarr till jobbet. Orsakerna kan vara många och ursäkterna/bortförklaringarna likaså. Igår skyllde mina stockholmska kollegor på trafiken när de drällde in på jobbet strax efter tio. Som tågresenär så fångar tåget och de tidtabellsenliga väntetiderna vid byten upp vissa av mina debacle på vägen till jobbet. Dock finns det en hel del förseningsorsaker på vägen från tåget.

- Första klasskupén i mitten av tåget istället för längst bak ger 73 meter längre gångväg ger 28 sekunders tillägg

- Många resenärer på perrongen på de extra 73 metrarna kan skapa 10 sekunders tilläggstid

- Många resenärer i trappan upp från perrongen. Med extra gångväg hinner fler korka igen trappan. 3 till 15 sekunder

- Många turister på trottoaren från perrongtrappan till korsningen, 1 - 4 sekunder

- Feltajmning med trafikljuset kan orsaka upp till 48 sekunders försening

- Vid halvsen ankomst till grön gubbe förvinner väntetiden vid trafikljuset, men trottoaren vid trafikljuset på andra sidan gatan kan hinna proppa igen och fördröja upp till 4 sekunder

-Turister på trottoaren kan fixa ytterligare 3 - 22 sekunder beroende turistkomplexitet

- Om inget av ovanstående har inträffat kan jag vara så tidig att receptionen inte öppnat och ingång via bakdörren, inklusive fepplande med passerkort tre gånger ger en tilläggstid på 14 sekunder

- Om receptionisten öppnar dörren åt mig slipper jag feppla med passerkortet och spar 1,5 sekunder

- Om det inte finns någon hiss på plats tar det mellan 5 och 90 sekunder innan färden kan fortsätta

- Om någon sticker in foten i hissen precis när dörrarna ska stängas tappar jag ytterligare 7 sekunder

- Medresenärer som ska till någon av våningarna 1 - 5 ger 19 sekunders tillägg per stopp

- Många som ska av på min våning kan orsaka upp till 4 sekunders fördröjning

Med andra ord kan min ankomst till arbetsplatsen variera med fem minuter och tjugo och en halv sekund beroende på omständigheter som jag inte kan påverka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar