torsdag 16 maj 2013

Presentation

Det finns vissa oskrivna spelregler i samhället och en sådan  är vem som inleder konversationen vid ett möte. Grundprincipen är att det är den "säljande" parten som inleder konversationen och presenterar sig om det är brukligt. Snabbköpskassörskan inleder med ett "Hej", kyparen inleder med "Välkommen", den som ringer på ytterdörren "Hej, vi kommer från...", ett mail är det avsändaren som presenterar sig och så vidare. Det gäller i princip alla situationer, utom i telefonen. I telefonen är det alltid mottagaren som inte bara inleder konversationen, utan även presenterar sig helt utan hämningar och utan att veta vem som ringer. Bara för att man kommunicerar genom en manick så ändras spelreglerna totalt. Hur skulle motsvarade se ut i andra situationer? Tänk er att det ringer på dörren och personen som öppnar slänger upp dörren och kläcker ur sig "Robert" eller om vi ska ta den mer kundorienterade varianten som är populärt på företag (glöm inte att skapa bilden av en som öppnar ytterddörren) "Välkommen till Johanssons hus. Du pratar med Robert" eller varför inte "Storgatan 22", dvs varianten att man svarar med telefonnumret. Prova själv nästa gång det ringer på dörren och du kommer garanterat att känna dig obekväm i situationen. För att inte tala om hur konfunderad den som ringt på din dörr kommer att bli. Och det skulle nog bli ännu konstigare om det inte stod någon där när du öppnar och ropar ut ditt namn över nejden. Det kanske är dags att vända på steken och bara "lyfta på luren" och invänta att den uppringande presenterar sig först. Om telefonen tagit ett så stort kliv in i vardagen är det väl dags att vi antingen anpassar vardagen efter telefonkulturen alternativt telefonen efter vardagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar