tisdag 14 maj 2013

Serviceminded eller bara irriterande

Igår var jag på utrikes tjänsteresa, dvs jag åkte till Stockholm. Eftersom jag inte hade något morgonmöte så åkte jag tåg upp. Tåget som gå 5:54 från Lund stannar bara i Hässlehåla och Stockholm, så det är ett perfekt tupplurståg och ännu perfektare om man sitter i tyst kupé, men det gäller inte om man har en överdrivet mikrofonkåt konduktör/lokförare ombord. Så fort som vi körde lite långsammare så skulle vi informeras om orsaken. Det var stopp vid signal, långsammare tåg framför och banarbete om vartannat. Dock sas det inget om extrastoppet vi gjorde i Alvesta för att släppa av några fripassagerare alternativ klivitpåfeltågare. I stället för att räkna får när jag skulle återgå till min skönhetssömn så började jag analysera informationen vi erhöll pch ganska snabbt insåg jag att det inte var för att informera oss om förseningarna, utan snarare att informera oss om att SJ inte var skyldiga till förseningarna utan någon annan. De mest tydliga var att en del av bortförklaringarna började med "Trafikverket har..." och just det faktum att det extra stoppet i Alvesta aldrig kommunicerades ut. Det kan ju vara så att det där stoppet i Alvesta gjorde att vi blev tillräckligt sena för att tappa vår ordinarie plats i kön och därför fick vi stoppsignal och långsammare tåg framför oss under resten av resan. Om jag ska vara riktigt ärlig så hade jag föredragit att han hållit truten så att jag fått sova ostört. Om han hade gjort det hade jag kommit fram 20 minuter sent och varit utvilad, men istället kom jag fram 20 minuter sent, trött och fullmatad med för mig totalt oväsentlig information. Om SJ har någon kampanj för att minska ned på resegarantierna bör dom försöka komma i tid i stället för att försöka indoktrinera resenärerna med en massa onödigt trams. Vi var sena, men fokusera på att lösa problemen för de som håller på att missa anslutningar. Ja, jag är forfarande trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar