måndag 13 maj 2013

Fjärrtågsobservation

Det är dags för min andra utrikes tjänsteresa på tre arbetsdagar och idag åker vi snabbtåg till Stockholm. Tåget går så hopplöst tidigt att det var taxichauffören som lämnade av mig i onsdagskväll hämtade mig i morse. Undrar mest om det var någon körning mellan lämningen och hämtningen.

Perrongen var dagen till ära fylld med zombieliknande medelsvenssons som inte gjorde mycket väsen av sig. Det enda som utmärkte sig var herrarna i övre medelåldern som uttryckte "Jag kände nästan inte igen dig med vanliga kläder" och ganska snabbt fick jag kämpa bort funderingar om vem av dem som brukade ha läderhuva och nitarmband. Vissa bilder har inte släppt än, trots att jag passerat Eslöv.

Väl ombord på tåget så konstatetades det att morgonbönen i högtalarna inte är den samma på fjärrtågen som på mina vanliga tåg. Dagens minaretutrop avslutades med "...och så vill jag påminna om den svenska alkohollagstiftningen, vilken förbjuder förtäring av medhavd alkohol ombord på tåg". Finns det folk som dricker alkohol ombord på ett tåg till Stockholm klockan 05:54 en måndag? Visserligen kan det vara traumatiskt att landa mitt i måndagsrusningen i Stockholm, men man kan väl vänta med att korka upp tills man är i Norrköping åtminstone.

Nu är det tupplursdags. Väck mig i Katrineholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar