fredag 17 augusti 2012

Sveriges farligaste kurva

När jag cyklar ut ur den andra skogen på väg till pågatågstationen har jag en vänsterkurva som är lite skymd och där det händer både det ena och andra. Denna vecka har jag skolat in Lille Skrutt på sitt nya dagis, som ligger i samma by som pågatågstationen, och fått cykla några fler gånger än normalt i denna farliga kurva. Så även denna morgon. När jag har Lille Skrutt bakpå kan jag inte luta ned lika mycket i kurvan som jag kan om jag är ensam, men vad tiden lider kan jag nog få honom att agera burkslav. Å andra sidan kan jag ta igen den förlorade tiden när jag kör tom hemåt efter att jag har lämnat honom på dagis. När jag låg ned i denna högerkurva, som det blir på vägen tillbaka, så upptäckte jag att jag fick möte av fyra gummor, eller heter det äldre damer numera, som gick stavgång. Det var minst sagt en skrämmande upplevelse. Hästskitar ligger still och Bambi skuttar ut i spenaten, men stavgående gummor blir förvirrade och vet inte riktigt hur de ska formera truppen. Hon som var längst till vänster flyttade sig längst till höger. Hon som var längst till höger flyttade sig till vänster innermittfält. Vänster innermittfältaren tog höger innermittfältarens plats och eftersom höger innermittfältaren blev av med sin plats så ockuperade hon vänsterbanken. Det hela såg ut som en chinese fire drill (en lek när man vid ett trafikljus hoppar ut ur bilen och alla byter platser) utan bil. Tack och lov verkade det som om de mest tänkande gummorna hamnade på innermittfältet för innan jag hade stannat helt så öppnade sig havet av förvirrade gummor sig likt Röda havet och jag kunde i sakta mak cykla genom kaoset och glatt heja på gummorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar