tisdag 7 augusti 2012

Jag är fortfarande lite besviken

Igår när jag skulle cykla hem gick inte det. Min cykel hade blivit överkörd av någonting. Detta någonting måste ha varit ganska stort då bakgaffeln var av och framgaffekn knäckt. Med tanke på de krafter som behövs för att åstadkomma skadorna så är det inte frågan om ett pojkstreck, utan det måste vara en bil, lastbil eller något annat tungt. Den som körde detta fordon kan knappast ha missat att den körde över en cykel. Det hörs när ett metallrör går av. Cykeln hade dessutom flyttas från brottsplatsen. Vid och omkring cykelstället där jag parkerat cykeln låg resterna av lysena och justeringsskruven till handbromsen. Cykeln stod lutad mot ett annat cykelställ nere vid gången under spåren. På pakethållaren satt kedjeskyddet.

Nu skulle man kunna tro att jag är förb-d över att cykeln har gått hädan, men den går ju faktiskt att ersätta. Jag är däremot väldigt besviken på att den som tog min cykel av daga inte hade tillräckligt med ryggrad så att den lämnade en lapp med kontaktuppgifter. Om man kör på en cykel som ser ny ut (den fyllde ett år 21 juli) så hårt att det bara blir skrot av den borde man väl kunna lämna en liten notis i alla fall.

Om man funderar ett steg längre så finns det alltså någon därute som har så dålig kontroll på sitt fordon att den krossar en cykel som står i ett cykelställ. Finns det risk för att denne någon inte ser ett lekande barn nästa gång? Gör den samma sak då rafsar ihop resterna och kör sedan därifrån? Kombinationen av en fegis som inte har kontroll på sitt fordon skrämmer mig lite. Vad gör den härnäst? Kävlinge kommun, Telia, Banverket och elbolagen kanske ska kolla vad de har för kufar ute i sina fordon innan det är någit anbat än en cykel som är överkört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar