onsdag 29 augusti 2012

Förseningslämmeltåg

Det är tydligen tjall på Södra stambanan mellan Lund och Eslöv. Enkelspårstrafik som det heter på tågspråk. När jag kom till Lund så var det två försenade tåg som skulle gå mot Köpenhamn från spår 2 innan mitt tåg skulle gå sju minuter senare från spår 1. Av någon outgrundlig anledning verkade alla tro på det som stod på tavlorna och gick till spår 2. Som på given signal ökade insikten hastigt hos alla när mitt ordinarie tåg rullade in på spår 1. Helt plötsligt startade någon form av massfriidrott på perrongen vid spår 2. Några verkade springa 100 m. En del försökte springa med en stil som liknade 20 km gång. Andra sprang häcklopp över resväskor. Vissa lufsade som man gör i starten av ett maratonlopp. Tyvärr såg jag unte om någon praktiserade någon av kastgrenarna med bagage eller medresenär som redskap. Det var ont im höjd- och längdhoppare, men den kanske stod lite längre bak och försökte klappa igång publiken. Själv stod jag vid spår 1 och satt bekvämt i min kupé innan de första nått till vår perrong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar