onsdag 22 augusti 2012

Ryggsäck och tåg

De flesta som åkt tåg i rusningstrafik vet att det är dödsstraff om man har ryggsäcken på ryggen. Från en ganska säker källa har jag fått höra att det finns en tågvärd på pågatågen som uppviglar folk till att ha på sig ryggsäcken och hotar att avvisa resenärer om de inte gör som han säger.

En av de som åker från Dösjebro samtidigt som mig på morgonen råkade ut för ryggsäcksuppviglaren när han åkte med pågatåget 16:26 från Lund igår. Tåget bestod av ett tågsätt så det blev åtskilliga ståplatser ombord och som den rutinerade pendlaren han är tar han av sig ryggsäcken och ställer den mellan sina fötter. När tågvärlden (eftersom han verkar tro att allt kretsar kring honom så måste han ha varit tågvärld och inte tågvärd)  kommer då uppmanas pendlaren att plocka upp ryggsäcken från golvet och när han inte gör det så får han veta att han inte får någon fler varning. Även de som hade matkassar var tvungna att hålla i dem. Jag tror att nästa OS-gren kommer att vara stående i tåg med matkassar och ju snyggare vurpa desto bättre poäng. Dock var det helt okej att ha stora resväskor i båsen så att det inte gick att sitta fyra där. Tågvärlden motiverade det hela med att folk kunde snubbla på väskor/kassar som stod på golvet om tåget bromsade. Jag har kanske åkt för lite tåg i mina dar, men jag tror att tågvärlden har hållit kursboken upp och ned när han läste kapitlet om väskor och säkerhet. Han måste även ha missat att det finns speciella platser för de som har mycket bagage så att de inte ska vara i vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar