tisdag 12 januari 2016

Dag 6 - Nu sket det sig, totalt

Fram till idag har det gått smidigt, men bara för att jag har en tid att passa så skiter det sig. Jag var i god tid på Kastrup för att hinna med 16:26-tåget mot Göteborg och Landskrona, där jag har mitt möte. När jag kommer ner på perrongen runt 16:10 så har inte 16:06-tåget gått än och det förväntas avgå runt 16:15. You wish. Det visar sig att det är ett signalfel så det varken kommer eller går några tåg till eller från Kastrup. För varje minut som går så förskjuts förväntad avgångstid framåt. Vid 16:26 så börjar skärmarna växla mellan att 16:06-tåget och 16:26-tåget ska åka först. Runt 16:25 så stänger de insläppet till perrongen så att det inte blir överfullt. Med jämna mellanrum knastrar högtalarna något liknande lufthavn, signalfejl, inge tog, ta metroen, beklager.

16:53 rullar räddningen in och tre minuter senare rullar vi mot Sverige för att tio minuter senare stanna vid passkontrollen i Hyllie. Givetvis går det inte som tåget utan vi måste invänta grön signal när passkontrollen är avslutad och lämnar Hyllie 17:25, en tidpunkt då jag borde susa fram i 180 km/h mellan Lund och Landskrona, och konduktören förkunnar att Malmö C blir slutstation för detta tåg. Jippiiiie! Nu skulle man kunna tro att konduktören ropar ut vilka tåg som går från vilka perronger, men sådan kundservice ska vi inte ha utan hela tåget ska kika på skärmarna för att sedan rusa till sitt tåg. I mitt fall blev det rulltrappa upp till spår 7 för att hinna med ett annat Öresundståg vars avgångstid är 17:40. Givetvis så åker vi inte förrän 17:45, så förseningen bara växer.

När mitt möte startar, kl 18:00 befinner jag mig i tåget på obestämd plars, dvs det är kolsvart utanför och det går inte att avgöra om man är här eller där. När klockan slår 18:08 så säger det "Katsching" i och med at min försening överstiger en timme så slår resegarantin till på full effekt, så om ni hörde ett "Katsching" i utkanten av Landskrona så var det min resegaranti.

Men annars går det bra. I morgon har jag möte en timme senare i Landskrona och om jag åker samma tid så kanske jag är i tid till det mötet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar