onsdag 6 januari 2016

Dag 3 - Turistens klagan och klagan på turister

Tydligen ska alla svenska jullovsfirare åka hem idag med väskor, gnäll och allt annat som hör till turisterna. Som alla vet kontrollerar tågoperatören, som det så fint heter, att alla passagerare har en giltig ID-handling och väl i Sverige så kontrollerar Polisen att den gäller för inresa till Sverige. Väl framme i Sverige så kommer en svesnk polis in i kupén för kontroll av ID-handlingarna. En turist, som jag betvivlar har första klass-biljett, kläcker direkt ur sig "Igen, det är femte gången nu". Polisen svarar sansat "Det är möjligt, men det är första gången i Sverige". Turisten klagar vidare över att det är besvärligt, onödigt och att man inte borde göra det. Polisen svarar lugnt att det får turisten ta upp med någon annan för de Polisen följer bara de lagar och förordningar som är beslutade.

Det måste vara jobbigt att som turist vara tvungen visa legitimationshandling när man åker hem från semestern. Det kan ju int vara värre att vara tvungen att visa legitimationshandling varje dag när man åker från jobbet. Eller oron över att man skulle tappa körkortet när man är på jobbet och inte komma hem för att man inte har en legitimationshandling. Tänk så enkelt det är för oss pendlare att uppsöka den svenska ambassaden för att komma hem. Eller ringa hem och be att de sätter sig i bilen och kör 70 km enkel väg  och betala 194 kr i broavgift med mitt pass för att jag ska ta mig hem från jobbet. Nä, stackars turister som måste visa sitt pass en gång om året och måste spy galla över allt och alla om det.

Under tiden som jag har skrivit detta så har det varit biljettkontroll och mycket riktigt saknade turisten första klass-biljett och dessutom satt han på fel tåg (Han ska till Göteborg, men åkt tåget till Kalmar). När konduktören påpekar att turisten inte har första klass-biljett så kommer nästa kaskad av galla. Att man inte får sitta var man vill, att man rest i 22 timmar, att det är ynkligt att kräva extra betalt osv. Nu nådde mängden galla över min toleransnivå så jag kunde inte låta bli att påpeka att det finns de som betalar extra för lugn och ro och det vore önskvärt att han lämnade kupén utan att bråka. Det föll inte riktigt i god jord hos turisten, utan det kom "Nu lugnar du ner dig och att gnälla över några kronor. Pft." och några ytterligare okvädesord. När orosmomentet väl lämnat kupén kom konduktören och tackade mig för stödet. Så konduktören och jag har nog samma erfarenhet av turister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar