torsdag 7 januari 2016

Dag 4 - Reflexvästens dag

ID-kontrollerna går fortfarande smärtfritt på Kastrup, men idag var det reflexvästarnas dag på Hyllie. Exakt samtidigt kommer två poliser in i kupén framifrån och tre tullare och tullhund bakifrån. Hunden sniffade sig snabbt genom kupén. Det hade varit humor om hunden markerat på en polis, men inte denna gång. Efter ett par minuter till kommer ytterligare två tullare som stövlar direkt fram till mig och börjar ställa frågor med myndiga stämmor. De funderar om jag har något bagage och tappar intresset när jag bara har min lilla ryggsäck. Det visar sig att det står två väskor på bagageplatsen i kupèn och de försöker ta rätt på vem som äger dem. Efter en liten stund ger en kvinna i vestibulen sig till känna att det är hennes väskor. De två tullarna nöjer sig med några frågor innan de traskar vidare i tåget. Efter ytterligare några minuter, precis när vi rullar vidare, så kommer det ytterligare två tullare som börjar ställa frågor om samma väskor. Det börjar på bli lite tjatigt, men jag håller mig lugn och börjar inte domdera om hur länge jag har rest och andra oväsentligheter som turister emellanåt gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar