måndag 4 januari 2016

Första passagen

Så var första ID-kontrollen på Kastrup avklarad. Ingen nämnvärd kö, men en massa reflexvästbeklädda vakter som fotograferar ID-handlingar med mobiltelefoner i dåliga ljusförhållanden. Det bästa eller snarare det sämsta var att det står några vakter som en andra försvarslinje. En av de bakre soldaterna hade inte full fokus. När jag hade kontrollerats i den första försvarslinjen så sträckte jag ut lite extra för att snabbt ta mig framåt till första klass-kupén på tåget som rullade in på perrongen. Den inte allt för alerte ID-kontrollanten sög tag i min arm och frågade med barsk dansk stämma om jag hade visat ID-handling. Eftersom att jag hade körkortet i handen så visade jag snabbt upp det och han släppte mig utan kommentar. Hans kollegor som såg det hela såg ut att skämmas lite över sin "trigger-happy" kollega. Jag får vara glad att han inte är utbildad av den amerikanska polisen och skjuter först och frågar sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar