torsdag 6 september 2012

Tjuvlyssning i första klass

Bakom mig i Lund kliver det på en herre i 55-års åldern och vad jag uppfattar som hans mor. De har typiskt turistbagage och har troligtvis biljetter till boskapsklass, men de ställer in sina väskor i första klass.
Mor: Här var det gott om plats.
Son: Sätt dig där
Mor sätter sig vid fönstret på första raden och sonen tar gångplatsen.
Mor, som troligtvis sett 1 klass-skyltarna: Det är väl inte första klass det här.
Son: Nej, det finns väl inte första klass.
Mor: Förr fanns det första, andra och tredje klass.
Son: Jo, men då var det ju ett klassamhälle.
Mor: Det står ju första klass på skyltarna.
Son: De är gamla och sitter nog kvar från tiden då det fanns första klass.
Mor: Ja, men tänk om det är första klass.
Son, som inte sett att det sitter likadana skyltar på väggen bakom honom: Det finns inte första klass och om det skulle finnas så är det säkert på andra sidan dörren.

Tyvärr blir tåget så fullt i Malmö så det blir ingen biljettkontroll över bron. Det hade varit spännande att höra sonens argumentation med konduktören med moderns vad-var-det-jag-sa-tjattrande i bakgrunden. Jag är inte säker på om jag hade kunnat hålla mig från att nynna Internationalen för att stödja sonens klasskamp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar