onsdag 19 september 2012

Höst

Meteorologiskt sett ska inte hösten komma hit till forna Västdanmark förrän i mitten av oktober. Det hindrar dock inte att höstproblemen från att börja dyka upp. Det mest allvarliga problemet för tillfället är att hitta en lämplig plats på perrongen i Lund där jag väntar i åtta minuter på öresundståget.

Till att börja med bör jag stå så att mitten på det andra tågsättet stannar mitt framför mig så att jag inte behöver gå så långt oavsett om första klass är i mitten eller längst bak i tåget. Det dilemmat gäller oavsett säsong.
En annat i princip säsongoberoende problem är att man inte bör stå under en landningsplats för duvor då det är lätt hänt att det skiter sig, så att säga.
De som kommer ihåg tidigare höstar kanske minns att dagarna blir kortare och därmed mörkare på morgonen. Underteckad är väl ingen ungdom längre, men inte lastgammal heller. Dock har mörkerseendet försämrats med åren så det behövs lite mer ljus för att läsa en tidning, så jag måste alltså hitta en plats under en lampa, som det inte landar duvor på och är någorlunda rätt läge på perrongen, för att kunna läsa gratistidningarna medan jag väntar på tåget.
Nu skulle man tro att det var alla problem som kan uppstå när man ska läsa en tidning när man väntar på tåget, men då har man glömt att det finns något som heter höstvindar och dessa tenderar till att vara intresserade av andra sidor i tidningen än vad jag är. Så det gäller alltså att hitta en plats där det inte blåser, under en lampa utan duvflygplats strax norr om mitten på perrongen för att kunna läsa en tidning. Det tar ungefär åtta minuter att hitta en sådan plats, så jag hinner läsa framsidan på tidningen innan det är dags att stiga ombord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar