fredag 14 september 2012

På flykt

Jag hade totalt glömt att det var fredag när jag klev ombord på öresundståget i Köpenhamn. Fredag innebär att mängden turister mångdubblas vid Köpenhamn H, Kastrup och Malmö C. Det är inte ont om dem övriga dagar, så det blir en sådan mängd att landstigningen i Normandie framstår som första maj-tåget i Djursholm. Det hela gick bra till Kastrup då ett pensionärspar klev ombord och hon satte sig bredvid mig och maken mittemot henne. Efter ett tag framgick det att det var på väg till ett av de snobbigare ställena längs rutten, Båstad. Kombinationen första klass, pensionärspar, påstigning Kastrup och snobbort bådar aldrig gott eller FKPPPKSO som diagnosen heter i medicinska kretsar. De med den diagnosen tenderar till att låta världsvana, men egentligen är det bara en fråga om att hitta fel på allt och alla samt påpeka detta hela tiden. Hyacinth Bucket är en klockren FKOPPKSO. Halvägs ut på bron funderade jag allvarligt på att flytta mig till boskapsklass, även om det skulle innebära ståplats. Lite senare funderade jag på om porrsurfning på telefonen skulle räcka för att få tyst på FKPPPKSO:arna, men det skulle nog kunna ge lite andra komplikationer. Det hela slutade med att jag bytte tåg redan vid Triangeln, dvs två stationer tidigare än normalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar