söndag 18 mars 2012

Bröllopsdag

För kvinnor (män kan hoppa nedanför bilden då ni ändå inte förstår detta)
Igår firade jag och min fru träbröllop. Vi gifte oss i Tyresö kyrka den 17 mars 2007, efter att ha förlovat oss på vår 7-års jubileumsdag. Förmiddagen förlöpte som en normal lördag med undantag för blombudet som kom med en vacker blombukett strax efter kl 12. Vid fyra-tiden kom mormor och hämtade lilleman, som skulle sova över hos henne. Strax därefter satte vi oss i bilen för att åka till Köpenhamn, via Trä. Bor man tre kilometer från Trä så måste man ju åka förbi där på sin träbröllopsdag, eller? Väl i Köpenhamn letade vi rätt på en romantisk restaurang vid Gråbrødratorv, Peder Oxe, där servitriserna är klädda som om vi vore kvar vid förra sekelskiftet. Efter att ha avnjutit en härlig oxestek med efterföljande dessert betalade jag notan och vi tog en romantisk promenad genom Indre by i København innan vi satte oss i bilen för att åka hem och avsluta kvällen romantiskt framför TV:n med lite tilltugg.
 
För män (kvinnor kan med fördel läsa detta så kanske de förstår sig på män)
Det var tydligen fem år sedan vi gifte oss i går. Tack och lov att vi gifte oss på S:t Patrick's day, så att det är lätt att komma ihåg när det är bröllopsdag. Ett tips är att hitta dagar som inte förflyttar sig i almanackan när man planerar bröllop. Undvik påsk, pingst, midsommar och alla andra dagar som kan infalla när man minst anar det. Sikta på S:t Patrick's day, Nationaldagen, Valborg eller någon annan dag som det är lite ståhej kring. Om ni nödvändigtvis ska gifta er på en vanlig dag så se till att det är ett lätt datum att komma ihåg. Vi förlovade oss 070107 kl 0107. Frun påstår att det är på vårt 7-års jubileum och då är det väl det. Det var en fullt normal lördag fram till det ringde på dörren och det kom ett blombud. Snacka om att jag blev förvånad. Det var min fru som beställt från den lokala blomsterhandlaren.

Vid fyra-tiden kom mormor och hämtade ungen, så att vi kunde sätta oss i bilen för att åka på "romantisk restaurang". Frun insisterade på att vi skulle svänga förbi byn Trä. Hon mumlade nått om träbröllop, vad det nu är. Vi drog till København och hittade en restaurang på någon bakgata. Det fanns ingen TV som visade sport, men servitriserna var klädda i French Maid-dräkter, men jag fattar inte varför de behöll dem på hela kvällen. Jag betalade notan bara för att det är jag som har ett danskt Visa-kort och då slipper vi en massa valutapåslag och andra avgifter. På vägen till bilen gick vi en skitcool omväg. Vi såg minst två spyor på vägen, snacka om att det är någon som har haft party. Väl hemma så käkade vi ostbågar och glodde ifatt några avsnitt av Så ska det låta, jag hade hoppats på nått annat, men skit samma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar