Trafikverket, Veolia och DSB har lyckats igen. Göteborgståget 15:32 från Köpenhamn var så mycket försenat att Hässleholmståget gick före. Problemet med det tåget är att det behövs tur och välvilja från ombordpersonalen (fikonspråk för konduktör) på pågatåget för att jag ska hinna med. Hässleholmståget kommer in exakt när pågatåget lämnar stationen i Hyllie och Malmö C. Så det finns två chanser att lyckas med bytet.
När vi stannade till på Malmö C så ser jag hur konduktören på mitt pågatåg, som dagen till ära består av dubbla tågsätt, ger tecken för avgång till lokföraren och tåget glider iväg. Några sekunder senare harklar lokföraren sig i högtalarsystemet och kläcker ur sig att tåget ska tas ur trafik och att det ska tömmas. Tåget töms och på spåret bredvid rullar det in ett pågatåg som består av ett tågsätt. Med andra ord ska alla som åkte med öresundståget och ska till Lund klämma in sig i det lilla, lilla tåget. När det lilla, lilla tåget lämnar Malmö C så hinner det efter en kort stund ifatt det långa pågatåget för att stanna vid en signal och låta det långa tåget köra före mot Lund. När vi rullar in i Lund så hasplar konduktören ur sig "Det här tåget går via Teckomatorp, så ni som hoppat över från Göteborgståget är medvetna om det". Det var garanterat ingen som kom från Göteborgståget eftersom det ligger en bra bit bakom oss.
Varför skicka iväg ett tåg i exakt samma sekund som ett tåg som ställs in rullar in?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar