Det är femton minuter mellan tågen och tio av dessa ska spenderas på en relativt öde perrong i Citytunneln. Vid spår 1b för att vara mer exakt. I bakgrunden hörs fläktsystemets sus och ett svagt friktionsljud från rulltrappan ackompanjerat av ett något högre, men fortfarande svagt, rytmiskt dunkande när rulltrappsstegen vänder ned i underjorden. Från vänster kommer det ett dovt taktfast ljud från en kvinnas klackar. I handen håller hon en nyckelknippa som skamlar i samma takt, men med en litn förskjutning. Kvinnan passerar mig och efter cirka tio meter efter hon passerat mig stannar hon och kvar är bara fläktarna och rulltrapporna. Det rör sig några människor ljudlöt på perrongen tack vare mjuka sulor. Helt plötsligt hörs varningssignalen för att dörrarna på pågatåget på spår 4a ska stängas. Efter en kort återgång till fläktar och rulltrappor kommer det höga och kraftiga pipljudet från pågatågets motorer som kämpar för att få kolossen i rullning. Ganska snabbt övergår pipljudet till ordinärt motorljud med ökande hastighet för att snart överröstas av ljudet från friktionen mellan skenorna och hjulen när pågatåget växlas in på stambanans norrgående spår och sakta försvinna bort med ett avtagnde motorljud. Vi är tillbaka till fläktarnas väsande och rulltrappans skrapande och rytmiska dunkande. Det dröjer inte länge förrän stillheten avbryts av ljudet från en resväska som rullas av rulltrappa med ett klonk följt av ett vibrerande ljud när den rullar på rulltrappans avstigningsplatta för att övergå till ett ytterst svagt klickljud för varje plattskarv som hjulen passerar. Efter en stund övergår det ytterst svaga klickandet till ett rytmiskt dunkande när väskföraren släpar väskan längs raden av mäsdingsfärgade upphöjningar, som ska hjälpa synskadade att hålla riktningen. Mitt i det rytmiska dunkandet börjar det höras ett svagt ljummande från skenorna som växer sig starkare och starkare för att ganska snabbt överrösta såväl resväskedunk som rulltrappor och ventilationssytem. Efter ett kort ögonblick av ljummande kommer öresundståget in i tunneln och alla tidigare ljud dränks i ljudet av ett inbromsande tåg. När tåget har stannat återkommer ljudet från fläktar och rulltrappor blanday med ett svagt sorl från resenärerna som rör sig hastigt mot tåget och ljudet från varningssignalen från dörrarna. Här och var hörs klackar och resväskor och mitt i denna ljudkompott hörs "Is this the train to Copenhagen" med spansk brytning. Det är söndag morgon och klockan är tio i nio vid spår 1b på Malmö central.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar