måndag 16 juli 2012

Regnperioden är över

Ber så mycket om ursäkt för radiotystnaden, men jag har haft semester och farbror polisen säger att man ska vara försiktig med att skvallra på nätet om att man är bortrest, så jag höll tyst. För den som undrar så har jag befunnit mig på min gård i Norrlands inland för att undvika att vara turist.

Semestern har varit onormalt kort i år beroende på att jag bytt från svensk semester till dansk. I Danmark tjänar man in semestern jan - dec år 1 och tar ut den maj år 2 - apr år 3. Jag jobbade hela två månader i fjol, så jag har hela fyra betalda semesterdagar och då tar man inte längre semester än nödvändigt.

Som vanligt är första arbetsdagen efter semester en utmaning och fram till nu kan vi bocka av följande:
- svårt att somna
- sova dåligt för att man är rädd för att försova sig
- fullt med nässlor som lutar sig in mot cykelbanan i skogen
- tre harar
- cykelbana med hästskit var hundrade meter
- ny rekordtid på cykelturen (6:40 för den som undrar)
- vara på stationen 15 minuter före tåget
- biljettautomat som vägrar ta mina betalkort
- biljettautomat vid andra spåret som tar mitt betalkort
- inga gratistidningar
- svårt att se vilka som är turister och vilka som är pendlare
- turister i första klass

Den sista punkten är livsfarlig. Turister kräver ett större säkerhetsavstånd än pendlare och om man tror att man närmar sig en pendlare och denne visar sig vara en turist, så kan vad som helst hända. Knockad av en ryggsäck eller fälld av en resväska är väl de lindriga olyckorna som kan inträffa. De allvarliga olyckorna tar vi någonn annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar