Det var den semestern det. Efter fem veckors ledighet är det dags att kolla så att allt står rätt till i kollektivtrafiken. Hittills har det gått bra, så när som på att det stod en cykel fastkedjad där min cykel ska stå. Under semestern så har jag inte kunnat observera så mycket kollektivtrafik då jag inte nyttjat mer än några färjor i Norge och Danmark.
Jag upptäckte dock att i Trondheim så kunde man köpa bussbiljetter i parkeringsautomaterna, vilket kanske är något som svenska städer borde fundera på. I Skåne låtsas man göra det enkelt för turister att köpa biljetter. För tillfället så kan man köpa enkelbiljetter på alla järnvägsstationer, 30 serviceställen, SMS (via Wywallet) och i deras app. Om vi nu tänker oss att vi är en utländsk turist som ska åka buss så kan vi ganska direkt stryka järnvägsstationerna och de 30 serviceställena eftersom sannolikheten att någon av dessa finns i närheten av där bussresan ska börja är mikroskopisk och även om det fanns ett sådant ställe i närheten så är det nog inte så sannolikt att turisten skulle förstå att man ska köpa bussbiljetten på Citygross i Landskrona. Kvar har vi alltså WyWallet och Skånetrafikens reseplanerar app. Den senare har Skånetrafiken basunerat ut som Guds gåva till alla som har svårt att köpa biljett, men hur tänkte de då? Till att börja med så laddar väl alla ner det lokala trafikbolagets app när man kommer till en ny plats och speciellt om man är utländsk turist så vet man ju direkt att man ska ladda ner en app som heter Skånetrafiken - Reseplaneraren. Det är ju helt perfekt att man måste ha roaming aktiverat på sin mobil för att kunna köpa en biljett. Om vi nu tänker oss att vi är en rik utländsk turist så att vi inte behöver bry oss om kostnaden, så uppstår nästa problem. Appen är på svenska. Visst biljettsymbolen är tydlig, men all information som finns i den är på svenska och hållplatser tenderar till att ha svenska namn, så det är inte helt lätt för en som inte kan svenska att köpa en biljett i appen och jag tror att det krävs ett svenskt mobilabonnemang för att kunna betala, så det skiter sig i alla fall. Jag vet inte riktigt hur de har tänkt att utländska turister ska kunna nyttja kollektivtrafiken, men det kanske är det som är syftet - att så få som möjligt ska åka kollektivt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar